Monday, February 14, 2011

apabila shahira..

ke Dapor!
ade 2 baju yang paling aku suka..
1..
labcoat/whitecoat
1 lagi
ialah apron

ade 2 bnda yang aku suka
1..
tolong orang susah dan tengok orang senyum gmbira bila aku dapat tolong dorang selesaikan problem dorang
1 lagi ialah...
bila aku dapat bagi orang makan,esp adek2 aku makan

ade 2 bnda yang aku paling suka wat walaupon tahap mana penat dan letihny pon
1 ialah
penatny stadi
1 lagi ialh
penatnya memasak

tapi hanya ade bnda ja dapat wat mata aku bling2 tahap kristal
iaitu..

dapat habiskan sepenuh masa kat dapor,sepah2 kan periuk belanga,oven dan tengok dapor tu kemas semula seperti asal!tak kesah berkecah tahap mana pon..
tak ade apa dapat lawan perasaan tu!! seriously!

resepi kali ni =)


roti sausage



(mak cakap:salah la budak ni dapat hadiah apron,habes kecah dapor t
along:haha standard la ma,tq cunda!)

Bahan-bahanya

 Doh
200gram tepung roti
1/3 sudu kecil garam
1 sudu besar skim milk@susu tepung-klu takde guna krimer pon jadi
1 sudu besar gula
1/2 biji telur
1 sudu besar marjerin ( boleh ganti denga butter atau shortening)
90ml susu segar ( atau air suam)-ak guna fresh milk ja
1 1/2 sudu kecil yis

 filling
sosej yang telah direbus dan dihiris nipis
sedikit mix vegetable dan mix cheese
tumis la sket,pandai2 la ikot rasa sendiri

Untuk Toping -cheese + mayonese

Caranya.

1. Buat doh roti, guna Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start
aku guna mixer ja,tak tau mixer ngn BM tu sama tak

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4.Terap Doh n bubuhla inti2 yang da wat tadi kat atas doh tu

5. toppingkan pizza dengan mix cheese dan paipkan dengan sos cili dan mayonese

6. Akhir sekali, bakar pada suhu 180 darjah selama 16 ke 18 minit atau sehingga permukaan pizza wheels perang.or sampai rasa2 da masak ^^



(ni inti dia lepas da tumis)





(comelnya kat doh dia bulat)

                                            (tyme belom bakar,nmpak tak comel naseb bek jadi tapi hehe)




                                           (after da masak muka gembira ja tgk adek2 makan)

 aku serius suka dudok umah! =)


3 comments:

bella said...

syiro awk mmg pndai masak..jeles..nk gak rase awk msak..huhu

SyahmiFikri said...

pergh.. nie mmg sedap!!

eh2 nie bukan skadar tgok jer..

kalu makan lagi sedap!!

hahaha.. joking2

Fizul Yusoff @ volvox said...

Home sweet home la katakan... mstti bykkn....resepi kamu thu...bole bljr ni...