Friday, January 14, 2011

betapa hebat manusia itu

Allah cakap dalam al quran
“wallahu akhrajakum min butuni ummahatikum la ta’lamuna syaiaan”
Dan allah itu mengeluarkan kamu semua dari perut ibu2 mu tanpa mengetahui apa2

Kelahiran manusia

Perhatikan.
Sesungguhya,yes indeed!xde keraguan pada ayat2 allah
                                        
Tengok apabila manusia allah berikan nikmat,
tengok apabila allah angkatkan manusia itu lebih dari sekian makhloqnya

"qolu..a taj'alu fiha man yufsidu fiha.."
disaat malaikat meragukan keimanan manusia,allah meletakkan satu penghormatan terbesar bg kte semua
tapi ap kte balas agakny?

video



mari kawan kawan, sesama kte muhasabah ap yang allah cakap semula
Allah cakap dalam al quran
“wallahu akhrajakum min butuni ummahatikum la ta’lamuna syaiaan”
Dan allah itu mengeluarkan kamu semua dari perut ibu2 mu tanpa mengetahui apa2
"wa ja'allakumus sam'a wal absor wal af'idata laa'llakum tasykurun"
dan ak jadikan kamu semua pendengaran dan penglihatan supya kamu semua bersyukur kpd ku..

cuba kte sesama pikirkan ap yang kt da buat?
pada siapa kte nak patot tjkkn keabdian?
maseh blm terlambat
ye akupon selalu terlupa..

Masa 1st tyme aku mndengar abdur rahman sudais menangis apabila bace quran dalam solatnya,aku tertanya “kenapa agaknya  dia menangis”

Masa 1st tyme jugak ak dengr abdr rhman sudais menagis bila baca doa lepas solatnya ak bertya lagi “knp agakny dia menagis”

Apabila aku mendengr orang yang beriman menagis dalam solatnya,lama sujudnya,khusuk solatnya,tawaduk dan rendah diriny mereka menyerah diri kpd allah aku bertanya “knapa aku tak pernah menagis”

Apabila aku mendapat tahu,rasullah menagis melihat azab yang bakal manusia terima,
Ak bertanya lagi “knp aku tak pernah menagis”

Apabila aku mndapat tahu menagisny kekasih allah apabila melihat nasib umatnya  ak bertya lagi “knp ak tak pernah mngis memikirkn ap naseb ak dan orang sekeliling ak”

Ape agaknya ibrah disebalik ayat tadi?

Masa aku go through translation ni serius aku tak rasa apa2 pe
sekadar bace dengn niat nak tau ap ja meaning dari ayat yang allah sebut dalam al quran ni,sekadar nak tau ape je makna ayat yang ak baca tadi.
sekadar nak tau dan tak lebih dari itu
Dan aku tak pernah pikir ap ibrah atau pengajarannya yang aku dapat dari ayat ini

Apabila aku belajar tntang manusia,
apabila aku belajar tentang bagaimana manusia itu dilahirkan,
apabla aku belajar ap yang berlaku setelah manusia itu dilahirkan 
dan setelah aku tahu ape yang manusia itu bole lakukan setelah dia besar ayat ini benar2 memberikan kesan kat aku.



dan hari ni ak mndapat jawapan
"aku tak menagis kerana aku tdak mmbuka mata 
 ak tdak menangis kerana ak tidak memahami"..

credit kepada pembuat video,sarah prev imp grup3,as'ad,recent imp presenter dan bebdak dq
kerana membuatkn ak tersedar 

No comments: