Monday, January 3, 2011

jawapan untuk sahabat

Bismillah(denagn namamu Ya allah ak mulakan)
Semoga aku mendapat petunjukmu kembali

Aku mempunyai sahabat..
Seorang sahabat, yang menyedarkan aku betapa hinanya hidup aku ini
Sangt hina..
Seorang sahabat ,yang meyedarkan aku bahawa aku semakin lalai
Bahwa aku semakin riak,bahwa aku semakin angkuh dengn pinjaman ni..

Ya allah,satu pertanyaan yang membuatkan aku tertanya apekah aku semakin jauh dengnmu..
Ya allah,Satu pertanyaan yang membuatkan aku tertanya adekah semua nikmat ni adalah satu hijab antara aku dan kau
Satu pertanyaan yang mmbuatku tertanya2 adekah aku antara hamba2 mu yang hina ya allah?
Hamba mu yang hina yang Bermegah2 degan pinjaman mu ini
Lalai dengan nikmatmu ini..

Satu pertanyaan yang memberikan jawapan bahwa ya aku semakin jauh dengn mu ya allah
Semakin aku rasa kehilanganmu Ya allah
Semakin ku rasa hilang pandangn rahmatmu itu Ya allah
Pandangn rahmat yang sangat ak perlukan..
Sangat aku perlukan Ya allah...
Pandangn kasih sayang mu ya allah kepada aku
Semakin jauh ku rasa..

Ketahuilah sahabat sangat hina hidup ku ni
Disaat ak dberi nikmat, tapi aku hilang rahmat kaseh sayangnya
Disaat aku diuji dengn kesenagn, aku semakin hilang manisnya iman itu sahabat
disaat aku bersenang di dunia mungkn di mahsyar aku tidak begini..
satu tmpat yang lbh kekal,tmpat yang lebih aku ignkan kesenagn..
bukan disini sahabat..
bukan disini..

ketahuilah sahabt..
hidup para anbiya’ itu penuh kesusahan..
penuh jerih getirnya..
ketahuilh sahabat.. rasullah itu tidak pernah kenyang sepanjang idopnya..
walaupon dengn sebiji kurma
rasullah itu sahabt..tempat tdornya tidak pernah selesa
tidak pernah..
Jadi siapakah aku?
Siapa aku  sahabat yang allah berikan nikmat ini?
Siapakah aku sahabat yang begitu mudah allah berikan nikmat?

wahai sahabt,disaat kau bertanya soalan itu
Seolah2 ak dilemparkan batu kehinaan..
Hinanya aku ntk menerima semua ini,
Bkn aku yang selayaknya menerima nikmat ni
Percayalah..
Dan pastinya aku bukn antara hamba2nya yang allh pandang ntk dberi ujian yang dapat menunjkkn kaseh sayangNya itu..
Kerana ap?
Kerana apabila seseorang itu diuji dengn kesusahan itu tandanya allah maseh memandangnya
Allah maseh mahukan hambanya itu mengingatinya..
Dan sahabat, aku sentiase tertanya2 Adekah aku termasuk dari salah satunya?
Sentiasa sahabat..
Dan itu amat merisaukan aku sahabat..
Sangat merisaukan aku..

Sahabatku..
Ketahuilah bahawa takotnya aku,tidak lagi Allah pandang..
Takotnya aku sahabat nikmat ni adelah satu jalan kehancuran
Jalan kehancuran sepertimana hancurnya qarun sahabat
Bagaimana hancurny iman apabila kerasny hatiku mencintai dunia ini
Imam ghazali pernah berkata sahabat..
Bekunya airmata kerana bekunya iman,dan bekunya iman itu sahabat
Adelah kerana cintakan dunia..

Ketahuilah sahabat..
Bahawa aku sangat takot..
Benar2 takot sahabat....='(

3 comments:

Adra Rafee said...

salam. ape2 kelebihan Allah bagi adalah ujian. sume orang ada tahap ujian masing2, bergantung dengan tahap keimanan kita.

tapi... tak bermakna kita perlu sentiasa bersalah dengan kelebihan kita. sebab itu juga kurniaan Allah.

jadi, untuk menangani bebanan ini, kita gunakan kelebihan yang Allah bagi pada jalanNya. kalau kita ada harta, gunakan harta kita pada jalan yang betul. banyak jalan untuk guna harta dengan betul. cuma nak atau tak nak je.

ada orang ada harta dia tak tunjuk, tapi dia guna untuk diri sendiri je. kita tak nak jadi cam tu. ada orang yang ada hak pada harta kita

gunakan harta kita pada jalan yang kita rasa kalau kita jawab pada Allah nanti, kita tak bersalah sebab kita guna dengan betul kelebihan tu.

apa2 masalah bagitau k. :)

ukhuwah fillah abadan abada...

Unknown said...

dilah terima kaseh..tak taulah knpa dgn kt skrg ni dilah..maseh lagi mncari2..tak tau ap yg dcari..macam2 perasaan ade.mntk maap..=(

bella said...

syiro..kite same2 doakn ye..semoge awk tabah menghadapi dugaan yg ALLAH berikn:)