Tuesday, January 25, 2011

aku tanya ap erti hidop

Bismillahhirrahmanirrahim
Dengn namamu ya alllah aku mulakan

Ap hidop ni sebenarnya?
Klu orang  tya erti hidop ap agaknya orang akan jawab?ak tertanya Tanya kebelakangan ni ape sebenarnya idop ni?satu kitaran cycle je ke?satu kitaran yang mula2 kte akan lahir,besar ,kawen,mempuyai anak (cucu barangkali) dan akhrnya cycle habis dengn kematian kte?

Itu ka hidop?

Simplenya  hdop klu itulah benar2 maksod hidop itu.then barangkali betollah kata2 “life is simple”
Bila aku nak bercakap tentang hidop,aku rasa isu ni sangt besar.dan aku rasa definition yang aku beri kat hidop ni seringkali berubah2.

Secara jujo aku pernah rasakan hidop ni cycle dulu.ya betolla hidop ni cycle.macamna aku tgk cycle hidop orang laen begitu la cycle aku akan jadi.dan kerana itulah aku rasa life is a cycle.

Ble aku mula ke sekolah,bila aku mula mempuyai aim dan rasa dpertanggujawabkn atas nama kelurga, ak mula pikir hidop ni stadi dan keluarga.cycle aku,ak kena stadi.dari upsr,psra,pmr,sma,spm..ak pulun habis.semuanya sehngga akhrya aku rasa hidop ni adalah stadi.naseb baek jgk aku stadi kerana mak ayah aku klu tak sure sekarang aku rasa ruginya hidop aku selama ni..

Ble aku mula keluar dari sekolah,bile aku mulai jauh dari kelurga aku mula rasa hidup ni adelah satu perjuangan.

kerana ap perjuangan?

kerana bagi ak perjuangan terbesar aku adelah apabila aku berjauhan ngn mak ayah dan adek2 aku.perjuangan kerana ap?
perjuangn kerana aku tggalkn bnda yang paling aku sayang demi ilmu.
Jadi setakat ni,aku memberikan definasi hidop ni sebagai satu cycle yang melibatkan perjuangn aku,ilmu(ie stadi stadi stadi) dan keluarga aku.

Bingo!so far klu orang tya aku ape erti hidop ak dengn bangga akan cakap adelah mxture of
Elemen2 kat ats tu
Hidop=cycle of mama babah adek2 + stadi

Haha itu ja hidop aku?

Bila aku mulai kenal2 manusia,
bile aku mulai kenal2 al quran,
bile mulai kenal2 ayat allah 
aku rasakan bukan itu sebenarnya hdop

Ble aku mulai kenal manusia yang allah berikan dia kedudukan kat dunia ni yet dia seorang yang zuhud ak berpk bkn stadi hdop tu,bkn pasal diri aku sahaja hdop ni.ade benda yang perlu aku capai..

Ble aku bertemu ngn masyarakat yang maseh perlukan bimbingan aku berpkir bukan pasal aku ja erti hdop ni.ade bnda yang perlu aku sumbang

Ble aku bertemu dengn begitu ramai orang yang susah,begitu ramai yang allah uji,begitu ramai yang kurang bernaseb baek aku berpikir lagi bukan pasal aku ja hidop ni..ade perlu yang aku bantu,ade bnda yang perlu aku share

Andai aku dberi satu hari..
Andai aku dberi satu hari ap aku akan buat?
Aku berpkir andai aku dberi 1 hari apekah yang ak akan wat ntk pastikan idop aku ni bermakna
Dan aku mndapat jawapan, byak yang perlu aku wat

Teringt semasa sesi temuduga ntk masok ke aliran perubatan ni.Dr tu tya
“why do u wanna b in medical field”
Memandangakn soklan tu kmi semua da agak akan dtya, malam sebelum temu duga ak dah surf internet  tulis why i wanna b in medical field .dan aku siap list down ap antara sebab2ny

Jadi apabila dtya soklan yang ak da tahu soklannya, ak pon dengn lancarnya jawab skema jawapan yang aku baca malam sebelumnya

Tau ap skemanya?
“i wanna help people”
Haha.macam da bole agk kan?
Dan hari ni rasaya ak tetiba teringat balek kata2 ak dulu.
tergt balk janji2 aku kat allah ,ap yang aku nak wat kalu aku dapat masok medic.

"Klu aku dapat medic ni Ya allah aku akan tolong orang betol2 ya allah"
"Klu aku dapat medic ni ya allah aku akan berdkwah atas namamu  ya allah"
"Klu aku dapat ya alllah..
"Klu aku dapat ya allah..
Segala bntok jnji ak taborkan
Malunya ak

Jadi ape sebenary hidop ni?
Ap hdop tu shahira..?
klu kte tgk dan muhasabah hdop kt denagn hidop2 para sahabt jauhnya sumbangn kte..jauhnya sumbangan aku kat masyarakat,entah ada ke tak pon aku tak tau

Tergt  ngn kata2 seorang sahabat

“tu la ko Cro,ko ngn adek bradek ko ni terpelihara sgat,dok sgt ngn mak ko kat umahtu, tak tgk dunia luar,aku da lama tau dunia ni macamn”

Haha terimakaseh  sahabat.aku hargai kata2 mu.melihatkan masalah umat dan bangsa yang seakan tenat ni aku terpikir mungkin ni agknya yang dr samsul rasa.
Dan dalam diam(wlopon kena denda ngn dr)ak sangt hormat kat dr samsul
Dan serius aku tak sangka ak berpeluang sendri merasa sendr macamn rasnay hidop dalam keadaan yang serius totally bertentangan denagn hdop aku..

Betol sahbat..byak nya orang susah kat luar sana
Byaknya dorang tertinggal sahabat
Pelajaran..kaseh sayang..perhatian

Dan hari ni aku ign mengubah erti hidop itu kepda memberi
Jadi klu orang tya aku ap erti hdop Shahira?ak akan jawab
“hidup itu adelah memberi”
memberi..

Semoga allah melindungimu ayu..semoga allah merahmatimu atok2 umah ehsan..semoga allah berikan yang terbaek buatmu bani,adira,hairi,yusof.
Ya allah lindungi mereka yang kurang benaseb baek ya allah,berikan mereka jalan ya allah agar mereka dapat yang terbek.
Ya allah berikan ak peluang membantu mereka
Amin..

2 comments:

bella said...

huhu...entry ni give me a strength to contribute something to our ummah..:)

Unknown said...

salam. shiro, serius. tempat ko dulu adalah tempat aku jugak. aku pernah rasa ape yang ko pernah rasa bahawa hidup ni adalah satu cycle. satu cycle yg mana semua org akan hadapi. cycle yang biasa2 sahaja.

bila kenal tarbiyah, aku tahu hidup bukan sekadar itu. hidup adalah untukNya, untuk Islam. barulah aku faham maksud doa iftitah. barulah aku faham dengan ditunjukkan jalan yang lurus.

dan sememangnya banyak benda yg kita kena buat dan dah terlalu banyak masa aku terabaikan. dan hanya sedikit masa je lagi untuk aku gunakan sebagai proof kepada Allah dan untuk mengharapkan redhaNya.

semoga kita kekal di jalan Allah...