Sunday, March 20, 2011

andainya ada ya allah sedikit ketaqwaan itu.

Bismillahirrahmanirrahim
dengan nama allah yang maha menerima taubat
dengan zat allah yang maha mengasihani
dengan zat allah yang maha luas rahmatnya


Aku niatkan pemergianku kali ini kerana allah

Teringat kata -kata teman seperjuangan
“untuk setiap program yang saya pergi saya pasti akan bertanya  why am i here?kerana ape saya disini?adekah kerana allah atau saja suka suka?”

dan alhamdullillah kerana terpukul dek kata kata nya (kerana aku tak pernah berpikir sejauh itu) aku niatkan pemergianku kali ini semata mata kerana allah.aku bersihkan hati aku dari segala kekotoran yang memang aku slalu lakukan,dan aku niatkn agr pemergian aku kali ini dapat melembutkan hati aku yang keras.mungkin aku bole berkata dimulut tapi sesungguhnya allah itu maha mengetahui isi hati aku.dan aku benar2 yakin Dia amat maha mengetahui.

Pemergian aku kali ini banyak memberikan kesan kepada aku.kesan yang sangat mendalam.perasaan yang sama aku rasa setiap kali aku berdepan dengn masyarakat yang kurang bernaseb baek.perasaan yang sama aku rasa apabila aku pergi ke rumah ehsan(rumah orang2 tua),perasaan yang sama aku rasa apabila aku melawat casa(kanak2 yang kurang bernaseb baek) ,perasaan yang sama apabila aku berjumpa Ayu buat pertama kalinya,dan lagi sekali apabila kali ni kunjungan aku membawa aku ke rumah perlindungan remaja (remaja2 perempuan yang mengndung)

Sungguh aku tak percaya..
wallalhi aku benar benar tak percaya,apabila yang dilihat adelah mereka2 yang baya adek2 aku semuanya mengndung.
semuanya!aku tak dapat gambarkan betapa sedihny perasaan,betapa hancurnya perasaan apabila aku lihat adek2 yang sebaya adek2 aku, yang maseh lagi aku suap mereka makan dirumah semuanya mengandung,semuanya telah musnah masa depan..
Mana dorang nak pergi..

Ya allah andainya ini salah satu ujian mereka,andainya ini adelah salah satu pengajaran buat mereka berilah mereka hidayah ya allah
Berilah mereka hidayah sebagaimana Kau berikan hidayah kepada sekeras kerasnya Umar ya Allah.berilah mereka taufiq,kekuatan dan petunjukmu  ya allah sesunguhya mereka maseh kecil lagi ya allah..mereka maseh kanak2 ya allah ,mereka maseh belom mengerti ya allah..sesungguhnya mereka sebaya adek2 ku ya allah..

“daie perlu kuat”

Betol..daie perlulah seorang yang kuat..tapi malangnya aku merasa sangat lemah..sangat lemah ya allah..aku rasakan beratnya tanggjawab ni..aku rasakan betapa besar ujian mereka.. aku rasakan betapa beratny tanggjawab khalifah itu..aku merasa kasihan..kasihan nya adek adek ni ya allah..kasihan mereka ya allah..mereka tak tahu ya allah..meraka tak tau..

Setiap kali lps program begini ,aku bnci kepada diri aku.ak bnci diri sendiri yang banyaknya allah uji mereka diluar tapi once mereka dapat hidayah itu, mereka jaga sebaeknya.
aku bnci dri sendri yang mndapat iman keturunan,yang mendapat didikn cukup,yang dapat pegang al quran setiap hari ,yang dapat mmbaca tafsir bila saja yang aku mahu,yang dapat mendengr peringtan dan diberi peringtan tanpa perlu dimnta tetapi aku tidak menghargai!
aku bnci dengn diri sendiri yang tidak mghargai iman itu!aku bnci diri sendiri yang tidak menghargai al quran itu!aku bnci diri aku yang tidak bersyukur!aku bnci ya allah..sesungguhny aku benar benar malu...sangat2 malu nak mengaku aku adelah hambamu..mana bukti aku ya allah?tak de....

Aku terbaca surat yang dibuat oleh sorang adik disana..
untuk satu slot yang bertajok “surat kepada Allah”

“ya allah..sesungguhnya aku merasa sangat bersyukur ya allah kerana hari ni buat  betapa lamanya aku tak menyentuh alquran, hari ni aku dapt menyentuh dan membacanya..maapkan aku ya allah atas segala dosa,maapkan ya allah atas segala kesalahan yang aku lakukan.maapkan aku kerna tidak membuka alquranmu.aku berjanji aku akan berubah.aku berjanji ya allah..”

Dan aku bertanya..
Ya allah..mana iman aku?mana iman aku ya allah apabila hambamu yang telah tersalah jalan tapi akhirnya menyesal dan bertaubat begitu mghargai nikmat iman itu?aku sesangat malu dengn mu ya allah..sesangat..

Didalam satu slot yang terakhr,aku saksikan banyaknya air mata peyesalan hamba2mu itu..hati yang keras ini terdetik satu perasaan betapa jauhya aku di matamu allah nak dbnding dengn adek2 disana..
Aku berharap agar dapat aku selami air mata mereka satu persatu.aku berharap untuk mengetahui kisah disebalik setiap air mata itu..dan benarlah sesungguhnya air mata seperti itula yang akn menjadi saksi ketaqwaan di akhirat nanti dan aku sntiasa berharap agar satu hari adelah sekelumit ketaqwaan yang dapat aku persembahkn dihadapan allah di mahsyar nnti.
Dan sesungguhnya aku maseh jauh ketinggalan....
Jauh sangat.....

2 comments:

Unknown said...

semoga hati mereka menjadi lembut dan terus berubah ke arah kebaikan lepas ni ^_^

Unknown said...

insyallah dialh..rasa sedih tengok dorang menanges..