Tuesday, February 21, 2012

kerana apa?

Dengan nama allah yang ak sayang
Dengan nama allah yang paling aku cintai  
Yang lebih aku cintai dari dunia dan segala isinya aku mulakan


Alhamdulillah segala puji bagimu ya  allah, aku telah tamat menjalani posting keduaku sebagai medic student tahun ketiga.

KEputusan exam belum lagi keluar membuatkn aku agak penasaran dan tidak senang duduk cuti kali ini.
Agak resah,perasaan agak sedikit terganggu didalam hati tertanya2 adakah aku Berjaya melepasi posting kali ini.
Dan sekarang hanya mengharapkan bantuan allah seperti mana yang slalu aku buat kebanyakan waktunya.
Bantu aku ya allah.

Dan seperti biasa disaat keresahan aku akan mencari teman istimewaku,dan seperti biasa dia akn menjadi pendengar yang setia.
Sejauh mana,allahu a’alm aku tidak pasti

Aku berkate padanya

“kt tak tau nak rasa macamna,klu Dr failkan sesetengah student sudah tentunya kerana Dr itu rasa kami maseh tidak layak dan tidak mampu lagi untuk menjadi Dr yang baik,dan mgkin dengn fail,kami sebagi student dapat blajar blk mana yang kami kurang kat posting itu n perhaps can do better nxt tyme..as Dr of course
Tapi semestinya klu fail,akn jadi down dan sedih..”(i do imagining me myself in that kind of position bila ak cakap gtu kat dia hari tu)
.........................................................................................................................................................

Aku seringkali bertanya kepada teman2 ku, ap sebab mereka mahu menjadi doktor
Sengaja igin aku tau apa yang menjadi penggerak dan motivasi mereka  semua untuk meneruskn perjuangan ini.
Atau lebih pantas aku katakan meneruskn amanah ini.
Amanah yang berat..

kEbanyakkn dari mereka semua mengakui kerana minat yang mendalam yang mendorong mereka.
kErana minat,mereka ign mnjadi doktor.minat dari kecil  kebanykannya.

Ada yang laen kerana ibu bapa..
Ingin membalas jasa ibu bapa,paling kurang pon igin memenuhi impian ibu bapa mereka melihatkan anak mereka menjadi seorang doctor.

Ada juga yang aku Tanya mereka hanya katakn
“ kerana aku dah pon berada kat sini syiro,half way pon dah ni,nak tak nak wat je”
Just follow the crowd ibaratnya.. 

Hari itu aku ditanya
Kenapa aku igin menjadi doktor?
Seolah2 tersekat di kerongkong untuk menjwab hari itu.
Kerana ap?
Entah,aku pon tidak pasti.

Dan sekarang disaat rasa tidak pasti dapat go through ke tidak posting yang lepas aku bermuhasabah diri semula,
Cuba untuk mencari sebenarnya kenapa aku berada disini
Adakah kerana minat?
Kerana ibu bapa?
Ataupon adakah sebab dah alang2 da masok,apa kata just follow the crowd?

Ya,aku buat bnda ni kerana ak minat.
Seriously.
sama macam minatku terhadap masakan,walaopon bakat tu kurang kerana minat aku tak kesah ap rupa hasilnya(wp kekadang tak nafikan betapa kecewanya bila masakn tak jadi)

Same goes to medical.

Walopun aku bukanlah antaranya mereka2 yang bijak,kerana minat aku teroskn walaopon kadang2 rasa penat dan patah semangt

Ibu bapa?
Ya mak ayah aku.
Orang yang teratas dan cinta yang tertinggi aku letakkan lepas Allah dan rasulnya.
Ya kerana mereka aku lakuan
Impian mereka untuk melihat kesemua anak2 mereka berjay ddunia dan akhirat walupon mereka tdak pernah meletakkan apa2 syarat “kejayaan” bagi kami semua adek2 beradik

Dan yang terakhir,adakah kerana d crowd?
Ya aku tak nafikan,kadang2 i do following the crowd
Tapi semua tu bukanlah d main reason aku berada disini

Kerana ap sebenarnya Shahira?
Kerana patient..
Ya kerana kesemua patient  yang aku jumpa menjadi pembakar semngat aku untuk meneruskan bidang ini.
Kerana patient2, aku ingin menjadi doctor.

kerana mereka mereka.
Kerana mereka, aku ingin menjadi doctor..
Tapi bukan doctor yang biase2 saja,doktor yang luar biasa..












Adakah aku mampu?
Allhu a’alm..
Maseh berharap bantuaNYa,keizinannYa,iradatNYa dan kuasaNya..
Seperti biasa Ya allah aku disini memohon bantuanmu Ya allah..

No comments: