Friday, September 21, 2012

ketetapan insyallah=)


 Imam Syafie pernah ditanya oleh isterinya, “Suamiku, apakah engkau mencintaiku?” Beliau menjawab, “Ya tentu saja, dirimu adalah sebahagian dalam hidupku.” Mendengar itu, isterinya bertanya lagi “Apakah engkau juga mencintai Allah? Bagaimana mungkin dua cinta menyatu dalam hati seorang mukmin, Cinta kepada Allah dan juga mencintaiku?” Beliau tersenyum dan mengatakan kepada isterinya dengan pandangan mata yang lembut penuh kasih sayang. “Kerana cintaku kepada Allah, maka aku mencintai makhlukNya, memperlakukan dengan hormat dan penuh kasih sayang terhadap isteriku, anak-anakku dan sesama insan. Aku mencintaimu kerana cintaku kepada Allah.”

Bismillah Ar rahman Ar rahim
Dengan namamu ya allah yang memberikan cinta dan mempersatukan hati hamba hambanya
Pertama dan selama lamanya segala puji buatmu tuhan,buatmu ya allah ,buatmu cinta teragungku yang memberikan nikmat untuk sekali lagi hari ini dapat bernafas atas namamu
Atas nama kecintaan mu.yang hari ini dengan nama dan sifatmu yang Rahim masih memberikan aku  kesempatan,masih memilih aku untuk masih merasa halwatul iman iaitu kenikmatan iman itu ya allah.
Tetapkan aku dalam jalan kebenaran ya allah
Pimpinlah aku dalam menjalani ujian hidupan yang penuh panca robanya.

 Alhamdulillah kali ini berada dimuar,setelah sekian lama berada di klang.satu banda yang hiruk pikuk bole aku gambarkan.setiap manusia kelihatan sangat sibuk dalam urusan dunyawi mereka.
Jauh bezanya di muar.masih diberi kesempatan untuk mendengar kicauan burung burung,bunyi angin deru deruan.yang sebenarnya adalah bentuk tasbeeh tasbeeh mereka kepada Allah yang esa!subhanallah.
Alangkah bagus klu allah bukakan hijab kita dan dapat memahami bahasa alam ini. pasti aku akan menjadi manusia pertama yang tertunduk malu pada mereka semua.astagfirullah.
Aku terbaca satu blog ini disaat mengisi nutrisi hati agar tidak gersang dek pujukan dan godaan dunia,terlintas pada  blog ini
Aku tersenyum sendirian.

Seolah olah dapat merasai kebenaran setiap kata kata penulis di entry itu.
Orang cakap tak rasa kt tak tau,dan semestinya orang yang tak merasa tidak mempunyai hak untuk mengomen,not reliable gtu.he ada pilih kasih  distu

Cinta allah.cinta manusia.

Subhanallah.topik yang besar untuk dibincangkan.sangat besar.aku terpaksa setuju.tidak,bukan terpaksa,aku sangat setuju.
Terasa macam satu tamparan hebat saat membicarakan isu ini.
Teringat kepada dosa dosa dahulu yang entah allah maafkan atau tidak..=’(

Dalam mentafsirkan priority  cinta manusia dan cinta allah ,masing masing mempunyai pendirian yang tersendiri.
seperti selalu aku katakan aku sangat menghormati pandangan setiap dari mereka ,selagi mana tidak bertentang dengan islam, selagi mana tidak meletakkan cinta manusia lebih tinggi dari allah that is sooooo fine with me.
He which actually indirectly aku da letak skema jawapan kan bg soalan antara priority cinta allah dan manusia?haha which indirectly I would say, cinta allah itu lebih utama dari cinta manusia which in a way means I wont accept other answer than that.haha mana kebenaran ayat aku
“seperti selalu aku katakan aku sangat menghormati pandangan setiap dari mereka”?

Sekali lagi tersenyum sendirian
.
Aku pernah dahulu antara dilema dalam menentukan mana lagi penting antara cinta allah dan cinta manusia.
Apabila aku Tanya pada diri, mulut dengan lajunya berkata “oh shahira sudah tentunya Allah yang paling kau sayang shahira,bukan manusia”
Pandainya mulut bermain madah.
Entah mengapa Hati tidak dapat bertenang dengan pengakuan yang dibuat oleh mulut.gundah gulana,rasa tak tenang,rasa jauh dari pandangan cinta allah.
Lantas aku bertanya pada hati
“siapa lebih utama shahira.siapa lebih kau sayang.allah atau si dia(cinta manusia)?

Dalam keheningan malam itu hati dengan susahnya menjawab “si dia”
Ya allah..sekarang baru aku tahu peritnya kejujuran itu.dalam hati terpaksa mengagumi pepatah arab itu
Dan I’ve to admit inilah pengakuan paling pahit yang pernah aku buat..
Sampai sekarang masih tersa kepahitannya.

Jadi sebab itu aku katakan kita takkan tahu how it feels sampailah kita sendiri da rasa,dan sebab itulah aku kata orang yang tak rasa, komen dia tak reliable..=p
Aku menjawab di blog sahabat itu.
Dengan pantas jari jari mengukir bait bait perkataan mengatakan dan mengiyakan setiap dari kata katanya.ketenangan yang aku peroleh wallahi tiada tandingan.tiada lagi gundah gulana tiada lagi resah resahan.
Subhannallah.terimakasih ya allah.

Di awal awal pencarian cinta hari itu, tak nafikan pergolakan nafsu dan iman berentap begitu dahsyat sekali.
Keliru antara keperluan aku sebagai manusia dan kewajipan aku sebagai hamba.
Mungkin aku terlupa hari itu aku adalah hamba.dan pengabdian aku sudah tentunya untuk allah,cintaku untukNya.

Sebagai manusia yang perkataan nya sahaja berasal dari “nasia” perkataan arab apabila dinasabkan menjadi manusia,didefinasikan pada “lupa” ,sudah tentunya aku lupa siapa aku
pada siapa aku berkhidmat.
lupa.
lupa itu
lupa ini.

Dan aku tak nafikan dalam pencarian iman hari itu bukan sahaja sahabat2 dunia tapi sahabat sahabat akhirat hendaknya banyak membantu aku.
Membimbing,memberi nasihat, paling kurang pon mendengar dilema aku ni.
Semoga allah membalas jasa kamu sahabat

Jadi sekarang matlamat telah jelas.
Bukan dimulut sahaja tapi dihati juga harapnya insyallah..=)
Seperti kata2 allah mafhumnya “adakah kau sangka kamu telah beriman sebelum aku menguji mu..”
Andai ada diluar sana masih tercari cari cinta manusia,atau rasa keliru antara kepetingan cinta allah dan manusia ,ambillah iktibar dari ceritaku ini,dan percayalah tiada yang lebih agung dari cinta allah.

Aku cerita sebab aku da rasa
Aku beri nasihat sebab aku pernah buat silap
dan aku tulis supaya aku tak lupa lagi..
 
"Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya." ~ Albert Camus




2 comments:

Anonymous said...

fuyoo.. si dia tu..
hahaha.. =p

bella said...

syiro.nk nangis rase bace ni..allahu allah semoge allah sentiasa meletakkan hati ini dalam jalan yg diredhai nya..semoge kecintaan ku adalah yg paling tinggi untuknya:(