Friday, April 29, 2011

bismillahirrahmanirrahim
"innallaha wa malaikatahu yusolluna 'alan nabi.."



“Jawablah pertanyaan ku dengan bersumpah anakku,bagaimana kehidupan Rasullah di dunia ini?
Tidakkah kamu ingat bahawa pada masa itu jika Rasullah dan keluarganya makan malam,mereka tidak makan tengahari.Dan jika makan siang maka mereka tidak akan makan apapun sepanjang malam?

Tidakkanh kamu ketahui beberapa tahun Rasullah hidup selepas kenabiannya baginda dan keluarganya tidak pernah makan kenyang,walaupon dengn buah kurma sampai terjadinya perang khaibar?

Aku bertanya kepada mu dan jawablah dengan bersumpah!

Tidakkah kamu ketahui bahawa suatu ketika  kamu menghidangkan makanan kepada Rasullah di atas sejenis tempat yang tinggi di atas lantai,kami melihat wajah nabi berubah,sehinggakan baginda hanya akan makan setelah makanan itu diletakkan atas lantai(di bawah)?

Aku bertanya kepadamu dan jawablah dengan bersumpah!

Tidakkah kamu ketahui bahawa Rasullah biasa beristirehat di atas selimut yang berlipat dua.Suatu ketika kamu telah menghamparkan kain itu dengn dilipat empat,maka baginda bersabda kepada mu bahawa dengn lipatan kain itu menjadi 4 lipatan telah menghalangi baginda dari bangun malam,kerana kain yang terlipat 4 itu menjadi lebih tebal seperti tempat tidur,sehingga menyebabkan Baginda tertidur dengan selesa.Lalu Rasullah menyuruhmu menghamparkan kain selimut itu dengn dilipat dua seperti biasa?

Aku bertanya kepadamu dan jawablah dengn bersumpah!

Tidakkah kamu ketahui bahawa apabila Rasullah menanggalkan jubahnya untuk dicuci lalu ketika itu Bilal mengumandangkan adzan dan memanggil Rasullah untuk mengimami solat,maka Rasullah tidak memakai pakaian lainnya kecuali baju yang dicuci tadi telah kering dan dapat dipakai?

Bukahkah begitu?

Dan sesungguhnya Rasullah itu adelah seorang rasul..”
-umar al khattab-

Subhanallah..sesama kte hayati betapa zuhudnya hidup manusia agung itu
“ya allah hidupkanla aku sebagai orang miskin,matikanla aku sebagai orang miskin dan bangkitkanla aku di akhirat kelak bersama kelompok orang miskin”


1 comment:

Bintu Rafee said...

mendo'akan kita semua mencontohi RAsulullah dalam segala segi...

*rindu Rasulullah