Saturday, August 13, 2011

" lurus luruskan saf,rapat rapatkan saf! " pak imam

bismillahirrahmanirrahim
dengan nama Allah yang memiliki zat zat yang tinggi aku mulakan

alhamdulillah segala puji bagi allah,maseh memberikan kesempatan untuk kt semua untk  maseh lagi berada dalam bulan ramadan mulia ni yang tanpa aku sedar sudah empat hari kte semua berada dalam fasa ke2 ramdhan;fasa keampunan allah.
yang bermakna sudah hampir 1/2 daripada tempoh tawaran keampunan Allah tlh berlalu..

insya allah semoga sama2 kte merebut pluang ini untuk sama2 memohon keampunan dari allah atas dosa2 yang seringkali kita lakukan

aku terdengar perbualan makcik2 di masjid semasa menunggu imam untuk solat terawih

makcik satu: kenapa la saf pompuan ni tak rapat?
                       lompang sana,lompang sini
makcik dua : iye la pun.dah penat nak dok cakap rapat2 saf nak,penuhkan saf depan(sambil nada frust bebeno aku tgk)
makcik dua : tu la pasal xtau kenpanya jadi gni,masing2 aku tgk p penuhkan tempat2 dekat ngn kipas
adeke gitu.nak kejo pahalake dapatkan angin kipas??



aku : selaku yang berada disebelah makcik cuba2 ntk merapatkan saf dengnnya(dalam ati takot kang silap hari bulan kat aku pula makcik lpaskn geram),dan disamping itu cuba menahan gelak yang bakal meledak mendengar ayat makcik yang agak klakar bagi aku,sambil kepala pura pura memerhati keadaan sekeliling mencari siapa yang makcik berdua ini maksudkan

aku tersenyum sendiri,memang betol saf2 wanita kebanyakkannya semuanya berpusat dekat dengn kipas.

ibarat dimana ada angin kipas,disitu rapatnya saf
bila hilangnya angin kipas,lopongla saf.

ak(of kos dalam ati) : pandailah makcik ni observe

dan mulai hari tu aku pon lihat memang perkara ni bukan perkara yang ganjil.
memana masjid yang aku pergi(surau included),kebanyakkannya inilah yg  akan berlaku
dan seolah olah kata imam sebelum memulakan solat

" luruskan saf,rapat2 kan saf " ini hanya dipandang enteng oleh kebanyakkan orang
dan seolah olah ayat imam tadi adalah satu ayat pernyataan berbanding satu arhan dan perintah

 aku teringat kepada seorang makcik disurau hari tu yang bertungkus lumus membetolkan kedudukan makmum perempuan yang risau akan kehadiran kanak2 diantara saf2 kami akan memutuskan barisan jemaah .
dan aku terpikir andai benar sesetengh golongan  benar2 berfikiran saf akan diputuskan dengn kehadiran kanak kanak,alngkah bagusnya jika perkara ini dilihat dari sudut saf saf perempuan yang putus even tanpa kehadiran kanak kanak pun.
bukankah ini lebih mengecewakan?



ibrat kata rasullah
kalulah manusia itu tahu ap yang ada dalam laungan azan itu dan apa yang ada dalam saf yang pertama itu,sudah pasti manusia akan berlumba2 mndapatknnya

mungkin mereka mmpunyai alasan tersendiri kenapa tidak mahu berganjak walaupun saf dihadapan mereka kosong kerana aku perhatikan tak semua yang berada di saf blakang sihat2,
ada yang berkerusi,ada yang berbau minyak angin
yang mana aku dapat deducekan mgkin makcik2 ini sakit kaki untk bnyk bergerak tapi alangkah indahnya kalu mereka2 yang sehat dapat melihat indahnya saf  saf yang rapat ini..

"kaannahum bunyanun marsus"
jadi marilah sama2 kita lihat kembali apa hebatnya saf yang rapat ini yang acapkali dsebut sebutkn imam dan laenya.
bukankah saf yang rapat itu umpama saf saf para malaikat,
bahkan kajian sains juga telah membuktikan bahawa saf yang rapat dapat meneutralkan cas2 antara makmum?
yang mana terlebih positif akan dineutralkan begitu juga bagi yang terlebih negatifnya

semoga ramadhan ini mnjadi peluang terbaeknya untuk mengkoreksi diri terutamaya untuk aku yang paling dekat dengan laptop ini
insyallah.




4 comments:

syuha said...

t kita smayang dalam room rapat2 na.

Bintu Rafee said...

shiro, best ramadhan di rumah? ^^

Anonymous said...

shiro,btl ler shiro huhu kdg2kn kt yg kat sbelah ni rse xslesa saf xrapat,makin nk rapat makinler di regang2kn huhuuh nk ckap takut... huhu

shahira ismail said...

syu:wah da bersedia nak jadi imam ni..he kn gtaw meksasa.kt cop jadi bilal ja syu gtaw awl2 ni haha
adi:adi!awk slalu tanya bnda2 yang watkn kt gt kat iamn kt.terima kaseh adilah..sgt2!!alhamdulillah kt maseh usaha kearah tu adi doakn kt.
btw kat shah alm msjd yg awk p tu adi skng ni byk progrm.xslp t ustz zahazan n azhr idrus mai sana.ad qiam suma
senang2 meh turun shah alam!
anonymous:hehe bnda tu slalu jadi dayah.tq kat makcik yg bagi ilham kat kt nk further baca sal bnda ni kan.klu tak cuma tau gtu2 ja