Tuesday, September 20, 2011

what it takes..?

bismillahhirrahmanirrahim
dengan nama Allah yang maha menciptakan
dengan nama Allah yang maha mendengar permintaan hambanya
Dengan nama Allah yang sentiasa ada disaat hambanya memanggilnya..
dengan namamu yang agung Ya allah aku mulakan.

Alhamdulillah syukur kepada allah,akhirnya sedar tak sedar sudah 2 mggu aku berada dalam posting OnG.
penat?
sungguh.
lebih penatnya dari masa aku kat rumah dulu menjaga adek2 dan menjaga rumah.

seronok?
sungguh!sangat seronok.
esp disaat melihat suami isteri menititiskan airmata menyambut kelahiran anak2 mereka
esp apabila melihat kelahiran kelahiran insan yang sungguh suci pada pandangan Allah ini,
sungguh suci kerana masih tidak dicemari dengan apa apa kekotoran

aku tak pernah  mengimpikan untuk melihat sendiri proses kelahiran manusia,dan aku juga tidak pernah membayangkn yang satu hari nanti aku benar2 akan menyaksikan satu kehebatan,
satu ciptaan agung allah ini,
dimana dalam manusia ada seorang manusia yang laen.

maha suci allah.
apabila dia berkata "manakah yang lebih agung ciptaannya.."
aku terkaku untuk menjawab.
benar.
saat ini aku tak pasti manakah yang lebih agung dalam ciptaannya
langit kah?
satu ciptaan yang aku slalu pikirkan,mana pasaknya?
mana mulanya?
sapa yang tinggikan?

atau ciptaan manusia?

agongnya mu ya allah

pertama kali aku menyaksikan kelahiran manusia,
terdetik sesuatu dalam hati disaat para para ibu mengerang kesakitan memanggil manggil nama allah..
allah..
allah..

sungguh aku terasa insaf saat itu
teringat kembali kata kata allah

dan apabila manusia ditmpakan ujian dia akan memanggil2 nama allah dan apabila dihilangkan ujian itu maka manusia seolah2 lupa pernah memanggil2 allah sebelum ini

astagfirullah..
malunya aku.
teringat betapa byk kalinya aku sebegitu.
memanggil2 nama allah ,mengharapakn bantuannya sebenarnya2 apabila yang len tidak mendengar dan melupakannya selepas itu..
hinanya aku ya allah.

aku menyaksikan kebesarannya yang maha mematikan.
aku menyaksikan kebesaran allah yang maha menghidupkan.

terasa seperti sesuatu mencengkam dada disaat aku menjerit2 di dalam hati berkata
"ya allah selamtkan bayi ini,ya allah selamatkan bayi ini!"
apabila nurse dah sahkan baby sedang distress
melihat ke ctg,fetal heart rate semakin kurang
berkurang dan berkurang
si ibu pula sambil menititiskn air mata memanggil allah supaya dpermudahkan.
di saat itu rasa hampir terduduk,baru terasa betapa kerdilnya diri disaat benar2 memerlukan

dan seperti terlepas dari beban yang sangat berat apabila mendengar bayi tersebut menangis.
subhanallah..
terima kaseh ya allah.
terima kaseh.

kalu allah katakan "aku nak matikan bayi ini.."
maka matilah dia.
kuasa allah
kun fa yakun!

aku berjanji selepas itu untuk belajar bersungguh membantu mereka ini.
kadang2 terasa lemah,terasa sangat helpless apabila banyak bnda yang tak tau.
saketnya dada apabila tak dapat berbuat apa2
saketnya rasa apabila kte da cuba sedaya upaya tapi maseh tak mampu buat yang terbaek.
terasa hampa.



mak cakap perjalanan masih jauh.
maseh bole usaha.
ya allah berikan aku kekuatan itu.
hanya kau tahu kemampuan aku ya allah.
izinkn aku ya allah menerima ilmu mu demi para2 ibu sekalian.ameen

terimakaseh ma
along sayang mama
terima kaseh sebab melahirakn along,terima kaseh sebab melahirkan adek2
semoga allah melindungi mama dan seluruh para ibu sekalian
ameen

1 comment:

Unknown said...

dr. shahira? lama tak jumpa. datang tau gathering khamis ni. :)