Saturday, February 12, 2011

Apabila pengarah filem..
Mana letaknya iman?

Bismillahirrahmanirrahim dengan nama allah kali ini saya membuka ruang pembicaraan

Sejak kebelakangan ini,saya perhatikan filem2 yang dikeluarkan oleh director2 melayu sudah hilang arah tuju.Bukan lah niat untuk tidak menyokong produksi pengarah melayu tapi ini saya rasakan adelah satu reality

Penah satu ketika dulu kte semua digemparkan dengan isu2 filem melayu yang secara tidak langsungnya menghina ajaran islam itu sendiri.Perlukan contoh?Rasanya pembaca sendiri dapat pikirkan sendiri apa antara contoh2 filem yang saya maksudkan.

Kali ini saya berpeluang menyaksikan satu filem di astro ria yang berjudul puaka tebing biru.Amat saya kesalkan punya seribu kesal menyaksikn filem ini.Lebih kesalkan lagi ialah feedback yang dapat dari pembaca yang rata rata mengensyorkan filem ini adelah  wajib ditonton.

Saya tak dapat nak menafikan bahawa perjalanan plot jalan cerita ini agak menarik tetapi sayangnya ialah bagi saya bynknya plot2 yang tak perlu dimasokkn tetapi diadakan.Dengn tujuan ape?Saya pon kurang pasti.

Antara nya ialh scene Nasha Aziz dan Amani yang mandi di perigi sambil berkEMBAN.dengn keadaan basah2 mereka melakonkan adegan itu.
Persoalannya perlukah?
Rasanya klu adegan itu dibuang saya sebagai penonton tetap maseh akan paham plot cerita tersebut,dan saya terpikir mana letaknya malu mereka ketika melakonkan adegan tersebut?

Lagi part yang agak menyedihkan saya sebagai penonton melayu merangkap islam adelah part apabila salah seorang dari pelakon BERKEMBAN(lagi) sambil baring dan membuai  anak dalam buaian dalam keadaan berbaring.
Adekah itu perlu?
Perlukah pelakon itu berkemban.
Rasanya even pelakon itu berpakaian lengkap(ie tak BERKEMBAN) penonton tetap dapat paham bahawa dia sedang membuai anak

Nampak tak betapa tak relevantnya di situ ye tak?Dan yang sadisnya scene ini diletakkan sebagai salah satu scene gazette trailer bagi promosi cerita ini.dan ini membuatkan saya terpikir adekah adegan2 seperti  itu sengaja diletakkn untuk menarik minat penonton?
Dan yang paling memalukan ialah sampaikan adik kecik saya cakap “kenapa suma orang dalam citer ni nak berkemban je long” 
Bayangkan apabila bnda sekecil ini bole dipikrkan oleh budak 10 tahun adekah pengarah tak pon pelakon itu sendiri tak berpikir dulu relevan nya sesuatu scene(even pakaian) before melakonkan atau mengarahkan sesuatu filem?

Ini baru sedikit.
Baru isu relevant tak relevantnya sesuatu scene dan pakaian,tetapi  perkara sebentar lagi yang nak saya bangkitkan adalah lebih besar,iatu idea dan pemikiran yang ditonjolkan dalam cerita ini.
Allahu’alam,saya kurang pasti, mungkin pengarah cuba nak menonjolkan idea tentang satu cinta yang agong(perhaps)

Penah dengar orang quote tak “bercinta sampai mati”? dan uniknya cerita ini betol2 mempraktikkn bnda ini,dan yang agong nya Fahrin (merangkap hero) dan umi aida(heroin) tetap bercinta eventhough umi aida waktu itu sudah menjadi hantu.dan yang membuatkan saya marah adelah adekah patot pengarah ni menonjolkan hubungan suami isteri antara mereka berdua,sehinggakan saya malu nak menontonya beramai2 dengan adik2 saya.Sudahla idea yang yang disampaikan agak bertentangan dengan Islam,pelakonya pulak  tanpa segan silu melakonkan adegan yang tidak senonoh seperti itu.Mana letakknya nilai “ketimuran” yang dibanggakn itu?

Mungkin saya bole Nampak logiknya scene itu sekiranya Fahrin dalam cerita itu tidak tau isterinya(Umi Aida) sudah jadi hantu(ala2 plot dalam cerita sondel bolong),tapi dalam scene ni Fahrin amat mengerti yg isterinya sudah mati n da transform pon jadi hantu.Siap Nampak jelas2.
adekah perlu scene dia berpelok dan bla bla adegan tak senonoh yang dilakukan dengan hantu?!Sungguh tak senonoh dan tak logic.kalaupon lah sayang sangat..(haha=))

Ikutkan hati banyak  lagi yang ign saya bangkitkan tetapi saya kurang pasti gaya bahasa yang macam mana perlu saya gunakn untuk menerangkan bnda ini.
Tetapi itulah yang saya kesalkan..macmn director melayu sendri dapat  menghasilkn idea yang pelik seprti ni.Ap yang bagus tentang cerita ini contoh seperti plot yang teratur tak saya sangkalkn Cuma bagi saya ape2 yang tak perlu itu,tak perlulah bagi saya dimasokkn.

etika berpakaian ,bagi saya awasilah betol2.Klau mana2 scene yang rasanya masih bole dipahamkan dengan berpakain lengkap tak perlulah berlakon berkemban.Same goes to other scenes yang irrelevant,kerana director pon tau target group cerita2 melayu ni majo is malay n once it get published on tv ,selalunya cerita2 macamni akan ditonton 1 famly jadi bayangakn apabila ade scene2 yang senonoh,macamna nak diterangkan?

klau tgk crta holywood bnda2 mcmni is expected so tak perlulah kte nak meniru gaya2 macam artis2 dorang.kt ade agama.Tak takot ke kat malaikat kiri kanan berlakon pelok2 macam tu.Klau takat berpelok tak pe,ni siap tak berbaju(laki) berkembn(perempuan) da ala2 zaman batu pon ade saya tgk, puya tak de baju(haha)

Jadi bagi saya sebagai pengarah,kasihankan la kat orang melayu.Da la disajikan bnda2 pelik macam ni at least make it informative.Ye tak salah ja cerita2 pelik,pelik is COOL,tula at least show us some effort to make it more informative,koman2 pon adelah sumting masyarakat akan dapat the end te tak ^^?

Jujur saya katekan bukanlah nak men condemn filem melayu tapi sesame kte bukakan minda dan fikiran.At least biar anak bangsa kt  fikiran dapat lebih terbuka; bukan Cuma dapat berpikir within that scope ja.Break that mentality.Break that typical malay concept.Byak lagi cara nak hasilkn filem2 yang baek.tak perlu pon belanja banyak2,tak perlu pon adegan plek2.yang penting nilai dan idea yang nak diutarakan.

Allhua'alm sesama pikirkan baik buruknya



                                              (antara filem yang aku rasa ok n berinformative)

                                          (taken : simple tapi sangat menarik,suka idea yang ditonjolkn)

6 comments:

SyahmiFikri said...

wah2.. pandai plak mengupas about malay film kan..

yea.. patot la adik aku dok ckap cite nie teruk.. tak tertgok plak smlam..

yea.. pgarah lebih suka menayang adengan2 yg di harap kan utk tarik hati org!! tapi tnpa memikirkan sensitivity rakyat!!

'Eid Benyusof said...

nice new template.

negara kita ketandusan pengarah yg betul-betul Islamik. mentaliti pengarah sume utk dptkn profit. xde yg nk nk jdkn filem sbg wadah utk berdakwah.

bella said...

syiro..agree sgt..hukhuk..ko tgk x aku masih dara?cite die lagi kedahsyatan

Unknown said...

salam. hampa... dok umah tengok tv je ea... haha

kita kena masuk media punye pengurusan baru ok kot. atau jadi menteri bahagian kebudayaan dan kesenian atau yang control the whole aspect of media kat Malaysia ni. :) inshallah.. shiro, hang boleh jadi kan... hehe

balik UIA bile?

Unknown said...

syahmi:haha marah ha dia.haha.tak le serius no plek cite tu
sueid:stuju sesangt sueid,padahal klu nak dakwah gn cter r plg senang
bella:kt tgk da br semalam,eh bell tapi kt suka idea dia.tu r cuma skrip farid kamil tu nth pape
peah:haha kt igtla kot awk hampa ngn kt upnya cakp utagha!haha kt br semalm ja tgk peah,yg len2 xtau wat ap ja..hampa perli nmpak no peah..hahaha(ok x cakap utagha?)haha
xtau xnk pk blk bile.huh!apola hang ni potong mud.hehe

bella said...

a'a..farid kamil pye ayat tu xley blah..tp mg de msg cite tu:)