Saturday, December 31, 2011

it's not easy..

alhamdulillah segala puji bagi allah
tuhan yang maha pemurah
tuhan ya rahim yang maha mengasihani
dan satu satunya tuhan yang aku sembah'

segala puji bagimu ya allah yang memberikan segala sesuatu
yang memberikan kesusahan
yang melapangkan dan juga bagimu segala sesuatu dan kembalinya segala sesuatu

aku berada di posting pead sekarang'alhamdulillah aku telah berjaya melalui posting OnG yang lepas,
posting yang banyak mengajar aku tentang betapa kerdilnya manusia itu dan betapa agungnya kuasa allah itu.
Satu posting yang benar2 berjaya menguatkan pendirian aku bahawasenya tiada yang lebih kuasa dari Allah yang maha menciptakan,yang maha menghidupkan dan juga yang maha mematikan.
tiada ap yang lebih mengagumkan aku dari proses  kelahiran  manusia.maha tinggi Allah


ramai beranggapan posting peads adalah posting yang paling mudah antara keempat2 posting yang bakal kami sebagai pelajar perubatan lalui.
mungkin ya.
tiada banyak prosedur yang kami perlu kejar berbanding dengan posting2 yang len.
tiada delivery yang perlu kami kejar,tiada signature2 nurse dan MO yang kmi perlukan.

tapi aku tak tahu kenapa sakitnya perasaan aku berada di posting ini.
melihatkan kanak2 kecil yang sakit sebabkn aku tak sanggup berdepan dengan mereka.
seolah2 aku tidak dapat berdepan dengn mereka melihatkn begitu hebat penderitaan mereka...

down syndrom?
astaghfirullah..
pertama kali aku melihat mereka sebegini dekat,
ya rahman..
kasihan mereka ya allah..
kasihannya mereka ya allh..

cerebral palsy?
gastric feeding?
ya allah sakitnya mereka ya allah..

kadang2 aku hampir terduduk melihat mereka.
kecil2 lagi allah da uji kamu adik2,aku yang da lama menumpang bumi allah ini,begitu senang hidup aku..
kadang2 aku rasa bersalah pada mereka.
rasa bersalah sekiranya tidak dapat membantu mereka.
rasa bersalah kerana tidak dapat berbuat apa2.

hari itu,hari untuk mencari patient untuk buat case write up.
bertungkus lumus mncari patient yang sesuai memandangkan akn blk umah weekend itu perancangn untuk at least dapat clerk 1 patient.
berserah semata2 pada rezki aku berjaln masok ke wad dan hanya mengharapkn allah mmberikn ptnjk mana patient yang sesuai.

sedang berjalan di 2nd cubital,aku disapa oleh senyuman dari seorang budak ini.
dia berjaya menarik perhatiann ku untuk kesana.
danial namanya.
sambil mmbalas senyumannya aku kesana dan bercakap
 "adik sok akak datang check adek sket ye"
dia senyum sambil kata "bole akak sorang ye?"
ak: ye akak sorang.adek nk papa?akak bawak sok i,allah
danial:hehe x nk papa,air milo kotak jelah(smbil ketawa,myb tak sangka dia beranai paw ak)
ak:haha bole sgt!i.allh jmp sok.bye danial
aku pulang tanpa mengetahui yang adik ini bakal mengajar aku..

esoknya ak datang,tros ke bednya tapi danial tak da.
aku menunggu dia dan akhrnya danial datang,baru p physio katanya
aku nmpak dia pegang cotton dan aku pon bertanya

ak:danial p amek darah ke tadi?
danial:tak la,ni kaen tutup mata
ak:ttp mata?knp nak ttp mata
danial:sebab nmpak banyak
ak:?? maksudny?
danial:sy nmpak banyak.hehe
ak:oh(muka blur) ok ni ad brapa (sambil tunjuk 2 jari di tgn kanan n 2 jari di tgn kiri)
danial:sambil mengira..1,2,(jari telunjuk dan jari hantu tgn kanan ak)3,4
                                         5,6(jari telunjuk dan jari hantu tgn kiri ak)7,8
ak:...

aku terdiam bila dia kira macam tu.baru aku tahu upanya danial ad double vision.jadi semua bnda yang dia nmpak berdouble.

aku tak tahu mcmn nk respon.
ya allh kasihannya dia..
aku tersedar,ya allah beruntung nya aku..
begitu banyak nikmat yang allah berikan.even nikmat mata yang allah pinjamkn ini pon aku dapat lebih sempurna dari danial yang lbh kecik dari aku
dan sudah pastinya lebih mulia darjatnya di sisi allah.
dan aku tersedar ,ya allah andai satu hari Kau persoalkn semua nikmat ni ya allh mana ak nak jawab ya allah?

masa aku bercakap dengan danial aku tak dapat detect pap abnormality dekat dia excpt dia ade squint.dan ak dberi tahu kawan2 rupany dia ade GBS.(guillain barre syndrome)

kadang2 tak dinafikan aku berasa hampa dengn diri.
kadang2 aku berasa sememangnya aku bukan dilahirkn untuk mnjadi doktor
even bnda sebesar2 itu aku tak dapat detect
jadi bila aku berada dalam bidang ini dan tak dapat membantu mereka2 ni aku tak dapat maapkn diri aku.

sekiranya orang rasa memegang title doktor ini sngt cool
aku rasakn ia adalah satu amanah yang paling berat pernah aku pikul.
yang kadang-kadang selalu sebabkn aku berasa penat sekiranya aku gagal meringankan beban mereka
sehingga menyebabkn aku rasa bersalah untuk bersenang2 sedangkan mereka diluar sana byk yang susah.
dan sehingga menyebabkn aku sangat malu pada allah dengan segala nikmat yang Dia bagi kepada aku..

ya allah.
aku percaya pada sifatmu yang rahim..
ak beriman pada sifatmu yang maha mengasihani
kasihani mereka ya allah..sekirany aku tak dapat membantu mereka paling kurang pon kau berilah ketenangan pada mereka ya allah,
kesenangan dan ketenangan jiwa kepada semua adek2 ini ya allah..
kepada semua ibu bapa mereka yang berberat hati menanggung dan melihat penderitaan anak2 mereka.
berilah mereka kesabaran  dan ketabahan ya allah
semoga denagn pergantungan kepadaMu ya allah meringankan beban mereka semua ya allah..

dan ya allah jadikanlah aku antara hamba2 mu yang sentiasa bersyukur
dan benar kata2 mu ya allah
"fa bi aiiI ala~Ii rabbikuma TUKAZZIBAN.."
dan dengan nikmat allah yang mana hendak kamu dustakan..

izinka akumembantu mereka ya allah..

1 comment:

Unknown said...

saya pun tak suka perasaan tengok budak kecik sakit.