Thursday, July 8, 2010

manusia..manusia


Antara kerja wajib aku kat bilik ialah dok tepi tingkap pandang langit dan pokok2 kat luar bilik aku..memang dari pusat asasi dulu tu la kerja aku..dulu kalau kat asasi (uia pj) aku da cop dulu dok kat tgkap perhatikan matahari terbenam.dari stat dia nak terbenam sampailah matahari tu hilang betol2..sangat cantek!tak caya try
Sekarang,kat uia kuantan bilik aku mengadap hutan plak..matahri pulak tak mengadap sini, jadi dari blik aku aku xbole no nak tgk sunset macam kat pj dulu..skang aku da ubh,instead tgk matahari ,rutin harian aku duduk kat tgkap dengar bunyi angn.aku pya level lak level 4 ..tambah kuantan ni kurang pollution dan berangin(maybe sal kawasan mk bumi dia byk bukit kot) memang layan la klu dapat dok kat tgkap macamni..
Klu hari hujn,ni paling aku suka!ditambah , byi hujn,sejoknya lagi..lagi lamala aku duduk tepi tingkap
Sekarang(8th july,2111) kat bumi kuantan ni allah trnkan hujan.hujan yang di “appetizer”kan (adeker perkataan ni?)dgn sedikit angin kuat..macam biase sebelum hujan trn lagi ak da duduk tpi tgkap..angn beb!xbole nak kata..memang seronok. Memang terasa nikmatnya..tu yang aku tetibe terpikir adilnya allah..betapa maha pemurahnya allah..
Cuba korang pikir,nak cakap byak2 pon kte semua da tau betapa teroknya masyarakat kte sekarang ni..katekan tyme allh bgi nikmat angin ni(yang mana aman aku rasa,mmg btol2 nkmaatla bnda ni) ade tak agaknya allah kata”wahai angin,jangn kau bagikan nkmat angn kau ni kat hamba aku yang engkar” sedangkan kte tahu allah bole wat semua tu..ok buktilah..tak payah amek contoh jauh2..tyme nabi Ibrahim kena campak dalam api besar, kan allah perntahkan api tu ntk jadi sejuk.ape allah kata “kun baridan wa salaman”subhanallh..bygkn api bole jadi sejok..api yang bakar nb Ibrahim bkn calang2 api,penah trbaca dicacatkan api tu sebesar2 api yg ade tyme kerajaan tu.so klu api boleh allh hilangkan sift panasny,angin apetah lagi..
cuba bayangkan ade ke agaknya angin yang sejok ni bile encounter orang kafir( conthny) ,tetiba ja dia(angin ni) belok? Tak penah nmpak kan macam tu?Allah bagi nikmat angn ni,kat semua orang allah berikan sifat yang angn ni bawa,tak kira tyme tu kte tgh solat ker,tengh mngaji ker,tgh mengumpat ker even klu kte sedang buat dosa..yang sedang mengaji akn tersa sejoknya agin ni,sama jgk yang sedang melakukan keengkaran rasa..malukan kte?malukan kte jadi hamba yang takde bagi contribution kat Tuan kte sedangkan tuan kt buat baek dgn kte?
Klu kte perhatikan betol2,ade byk nikmat yang allh bagi sama rata kat semua hmba dia.tak kira macamn gaya pon hamba Alllh tu..contohnya macam nkmat angn tadi lah.klu secara logiknya lah kte manusia,mustahil kte nak bagi bnda bek kat orang yang xpatoh kat kte ye tak?
Nila agaknya ape yang dikatakan pemurahnya allah..diberi nikmat Dia kepada semua..yang engkar..dan yang patoh..
“maka nikmat ap lagi yang nak kamu dustakan?”
Sesame kte ponder the meaning of this verse.
Allahu a’lam

2 comments:

miss nurul said...

without knowing... sumtym we do complain bout things... for instance, ape laaa ujan plak... ish, kuatnye angin and etc.... subhanallah, never we realized 'em..... but, we are only weak creation, created to fulfill big responsibility, juz we pray and do d bes to be the best human to Him....

shahira ismail said...

same jugak kt kak nadia..