Sunday, July 24, 2011

cheese cake

bismillahirrahmanirrahim

alhmadulillah hehe akhirnya!!
jadi jugak cheesecake aku kali ni.
al maklum si budak paling cerewet dan juga merangkap a great commentator di alam sejagat dalam dunia da blk malaysia,jd aku kali ni kena bersungguh2 wat kek ni t tak pasal2 kene ambush.
dan yang paling tak tahan dia ni cheese cake lover so seriously kena wat elok2.

bak di post yang dulu aku kata tak de ap yg paling myedihkan dari melihat resepi yg tak jadi hari ni gtaw tak de yg plg menggembirakan dari melihat resepi yang menjadi!
dan perasaan ni sangat gembira.sangat sangat!!


jom review resepinya
memandangkn dulu wat cheesecake tu jadi lembik,aku ubah style kali ni gunakan cheese ntk wat layer atas ja,yang layer bawah tu aku wat macam bake kek yang biasa,or apa2 butter kek yang biasa.

jadi ntk resepi buttercake(tapi aku ubah resepi wat koko hazelnut butter kek) antara bhn2 yang perlu

~ 1 buku buttercup
~ 5 bji telor(tk suka kek byk telor aku gn 3 suda)
~ sugar castor(klu ikot tmbgn dia 250 gm,aku gna 2 1/2 cawan umah aku)
~ self raising flour (klu ikot tmbgn dia 250 gm,aku gna 2 1/2 cawan umah aku)
~ serbuk soda (1 sudu kecik)
~ ovallet (1 sudu kecik)
~ cocoa powder (2 1/2 sudu besa)
~ essence vanilla (1 sudu kecik)
~ hazzelnut (blend.* ni optional sapa nk wat bubuhla x nk pon xpa)

*flour,soda n cocoa pwder ayak sama2
 method dia

whisk butter n sugar sampai fluffy
masukkan telor 1 by 1 smpi kembag gak
goes essence vanilla lepas tu
tepong yg telah diayak dengn koko n soda
hazzelnut
ovallet last skali

bake around 20 min api 110'c (pndai2 la oven sendri =p tuan punya oven mesti kenal oven dia macam keta jugak =p)

resepi untuk cheeselayer atas dia

~ 1 kotak philadelphia cheese (250 ml xclap,beli ja kotak kecik rm 12 tu)
~ sugar(aku men agak2 ja,gn left over sugar kastor yg guna tadi,tak senonoh tak snonoh haha)
~ 1 telor

method
whisk cream cheese tu
masok sugar
egg last skali

tyme2 wat ni mixer aku rosak.
dugaan betol.
dalam masak2 ni nk aku ade bberapa pantang.
1st  : dapor gas habes
2nd : sink tersumbat or tak de air or papa yang myebakn proses membasuh n mggunakn air n sink tergndala,aku memgla tak bole wat keje klu sink berselarak
3rd : xde electric current tyme2 baking
4rd : mixer rosak

huwa.
jadi teringat mak ikhsan ajo guna blender,naseb la mak ade blnder lebih aku pon blend bahan cheese ni.
fuh nasebla jadi.
sampai berasap blender aku hari tu.haha naseb tak meletop haha

then cake dalm oven tu lps da 20 min,kuarkan curah cheese ni atas dia.
sapa suka layer cheese ni tebal doublekan suma ingredient dia n curah atas half baked cake tadi
then bake semula
bila da 10-15 min,observe,agak2 da nak masak watch out takot kek hngus.
klu nk prevnt x hangus balut bekas tu gn aluminium foil n dalam 10min bake n sejokkn dalm fridge

pengalamn sndri
klu nak selamat,makse sure base kek tu da masak lu baru letak lapisan cheese atas dia
sal klu tak takot cheese tu hgs lu dari base kek ni,sal cheese ni kejap ja da masak.

disebabkn plan asal aku nak wat oreo cheesecake,aku da blend oreo,aleh2 aku p wat bnda len n da tau nak letak mana oreo yang da d blend ni,jadi dsbbkn x nak mmbazir aku letak oreo ni kat atas base cake ni b4 aku ltk cheese aku.

bila da siap bake ,tgk kosong sgt atas cheesecake aku ni,
bila nak drizzle coklat atas dia,coookg choc lupa beli,selongkar2 pon xde dalam cabinet.
bla terpikir nak taburkn oreo yg da blend tu atas cake bio comel sket,rupanya da guna habeh tadi

kesimpulanny,plan lu nk wat macamna b4 baking.haha
jadinya nila hasil aku,sungguh kosong atas dia
nak kata dull xsampai ati sal aku yang bake hahah tapi mmg dull
luckyly budak tu kata sedap.
berbaloi mixer aku rosak.

ngah along nak mixer baru!!!!!!! XD

slamat mencuba n membeli mixer baru!


No comments: