Friday, July 15, 2011

itik

bismillahirrahmanirrahim

puas aku meng'google' mencari jenis-jenis itik kat malaysia.ni semua gara-gara menjadi penternak itik yang memang dari dulu aku idam-idamkan.
Time beli dulu tauke tu kata itik yang aku pilih ni sekor itik daging,sekor itik nila,mana ngn itik serati la,itik telor la,banyak sangat nama, last2 aku pon da confuse itik aku ni jenis yang mana.
bila aku google ni dia itik nila


Ha tu dia.
terkejot aku tyme tau gini rupa itik nila.mau lari aku bile nmpak itik mengamuk gini.

bila aku google nak cari jenis2 itik yang ade ni ,aku tgk kebanyakkannya bela sebab nak wat bisnes, so bila aku cuba2 nak cari bacaan pasal itik ni, takde,ini menyukarkan aku nak tengok life cycle itik ni.
yang kagumnya, aku tergin nak tau blood vessel kat kaki itik2 aku ni..halus nya..
benda 1st yang aku perasan dan kagum masa hari pertama beli itik-itik ni.
kagum dengan ciptaan allah

kembali kepada nama itik,jadi kesimpulannya,bila da surf dekat 2 kali trial tak jumpa2 pasal spesis ap sebenarnya itik aku ni,aku dan adek2 bg nama sendiri.malas nak cari lagi

1-chot
2-duck duck
3-jo
4-hitam
5-kecik

dorang suma ni as whole aku gelar somot somel(comot tapi comel)
kan senang.
tak kesahlah spesis ape dorang suma ni.
5 ekor melambangkn kami ber5(tapi bila datang part kena kemas asek muka ni ja mangsanya)
jadi dpersilakan itik2 kesyangan aku untuk keluar

adik cakap tyme tgk aku bersihkn reban itik n cium dorang pas dorang mandi
 "tido je long malam ni dalam reban trus"
hahaha.
kuang asam punya budak
klu muat memang along masok sekali 

part yang paling seronok ialah setiap kali aku balik ke muar lepas beberapa hari balik klang ialah saat kucing2 n itik-itik lari kat aku..wa rasa terharu dan sgt sedih plak.harap korang tak mati somot somel,crespo n oren


hitam masa hari 1st dbeli(umur,undefine~)
aku dok teliti blood vessel kat kaki dia ni la.
subhanallah kagum kagum

hitam dan duck duck

chot dan hitam

duck duck dan jo bila da minggu ke5,da tak muat nak pegang 1 tgn


aktiviti harian aku:bgi makan n tgk dorang mandi dan lari kedek2.
sgt comel tyme dorang lari (dalam hati gelakkan, perlahan sangat larinya haha)


jo dan hitam mandi-suka tgk dorang mandi,dekat sejam dok perhati





dulu aku bela rabbit.dan dalam byk2 rabbit aku ni aku paling sayang kat kedot.mungkin sebab aku tgk dia lahir so sayangnya tu laen sket.ape yang buat kedot ni special bagi ialah sebab muka dia berbentuk kristal,klu pandang dari depan memang bentuk 3 segi.

lepas dia mati kna gigit ngn kucing aku,aku puas cari peganti kedot.tak de sapa bentuk gtu.
aku harap klu masok syurga t nak jumpa ngn kedot balik.
dan klu aku hidup kat zaman nabi Sulaiman, aku nak suruh nabi sulaiman gtau kat itik2 aku sekarang ni aku sayang kat dorang bio somot somel ni paham.

kedot 




p/s:bila hampir sejam aku berlagho ngn itik2 ni aku terigat ngn kata2 rasullah
"tafakkaru fi khalqi llah,wala tafakkaru fi llah.."^^
dan tak de ungkapan laen yang lebih layak dari aku menyebut subhanallah..^^
tak sabar rasanya nak bela kambing pulak,teringin nak rasa macamna agaknya rasa rasullah mengembala kambing.insya allah.

untuk mengetahui lanjut tentang kata2 rasullah di atas tengok sini
dan aku kat sini baru je berpikir tentang itik,itupon da cukup kagum aku tgk ,maka bagaimana dengan ciptaan allah yang lebih hebat?
subhanallah

No comments: